Lake district – Gretna Green – Brighouse Bay - Reisverslag uit Borgue, Verenigd Koninkrijk van Ruud Langenberg - WaarBenJij.nu Lake district – Gretna Green – Brighouse Bay - Reisverslag uit Borgue, Verenigd Koninkrijk van Ruud Langenberg - WaarBenJij.nu

Lake district – Gretna Green – Brighouse Bay

Door: Ruud & Els

Blijf op de hoogte en volg Ruud

13 Oktober 2016 | Verenigd Koninkrijk, Borgue

Na het gebruikelijke ochtendritueel, verlieten wij de boerderij en reden na 25 jaar weer naar het dorpje Keswick.
Toen (1991) stonden Ton† en Nel (zwager en zus van Els) ons op te wachten. Zij waren al in Keswick voor een kleine vakantie. Wij kwamen het dorp inrijden toen wij ze al langs de weg zagen staan. We vergeten nooit meer de verbazing van Ton† en Nel toen ze achterop onze camper “Just Married” zagen staan. Hier in Keswick hebben wij ook in de bruidssuite van het hotel waar Ton† en Nel logeerden onze eerste echte huwelijksnacht doorgebracht, omdat Els ziek was in onze huwelijksnacht op de boot door een hevige storm. Het was wel herkenbaar toen wij nu hier na 25 jaar weer terugkwamen. In Keswick de dagelijkse boodschappen gedaan en voor het avondeten gezorgd. Na de boodschappen richting Schotland gereden. Onderweg kregen wij een telefoontje van de caravanverhuurder dat ze het onderdeel hadden kunnen traceren en dat wij dan in Dumfries, wat op onze route lag, dat onderdeel erin konden laten zetten. Maar eerst naar Gretna Green: hier kwam de nostalgie weer boven toen wij in de verte de zogenaamde Gretna Hall zagen liggen. Hier waren wij 25 jaar geleden op bezoek met Ton† en Nel en hier hadden wij oorspronkelijk willen trouwen. We bezochten wederom de Blacksmith waar vroeger de stelletjes uit Engeland die minderjarig waren, wel konden trouwen, wat toendertijd in Engeland niet kon, waardoor deze Blacksmith zeer populair was bij de jongeren die wilden of moesten trouwen. Inmiddels is het een hele commerciële organisatie geworden met shops en allerlei andere zaken.
We hebben even stilgestaan bij 25 jaar geleden en bij Ton, die ons inmiddels 18 jaar geleden is ontvallen, en die 25 jaar geleden ook aanwezig was bij ons bezoek.
Hierna hebben wij het adres van het bedrijf dat ons chemisch toilet zou maken in onze Garmin ingevoerd en naar dit bedrijf in Dumfries gereden. Vriendelijke man die ons meteen hielp en het onderdeel in de chemische toilet plaatste. Nadat alles gecontroleerd was en weer werkte, hebben we onze reis vervolgd richting Zuid-West Schotland. Toen wij een bord voor een kampplaats zagen, besloten wij vandaag maar eens vroeg te stoppen en deze plaats voor de nacht op te zoeken. Mooie kampplaats aan de kust, maar ook hier helaas geen netwerkverbinding en WiFi. Dus zullen wij dit verslag en dat van gisteren later plaatsen met foto’s.

• 14 Oktober 2016 - 21:01

Henk De Valk:

Wederom een prachtig verhaal. Jammer dat tegenwoordig alles commercieel is geworden. Dit jaar zijn Co en ik op 6 november 24 jaar bij elkaar....en geloof het of niet 24 jaar geleden waren de plannen om te trouwen in Gretna Green. Het is er nooit van gekomen. Maar ja volgend jaar zitten we aan de 25 jaar en met deze verhalen opgetekend in mooie reisverslagen doet mij hevig twijfelen en ik zit niet aan de whiskey. Grt Co en Henk